...en samen aan de slag gaan om jouw doelen te bereiken!

© 2020 Silverpolis BVBA   -   (+32) 485 12 98 47   -   Roel@motivision.be   -   Algemene voorwaarden    -   privacybeleid

Interactieve talk rond pesten en (zelf)respect

"Het was maar om te lachen..." Iedereen die regelmatig tussenkomt in een pestsituatie, hoort dit antwoord maar al te vaak. Maar waar ligt de grens tussen "om te lachen" en pesten?

Uit onderzoek van de Ugent blijkt dat 48% van de jongeren wel eens doelwit is van pestgedrag. Een laag zelfbeeld, eenzaamheid en zelfs depressie zijn slechts enkele van de mogelijke langetermijngevolgen van pesten. Maar het is niet enkel het doelwit dat de negatieve consequenties hiervan met zich meedraagt: Vaak zorgt een pestsituatie voor een verzuurde sfeer binnen de klasgroep. Pesten aanpakken is dan ook een groepsopdracht

"Re-Spect" is een interactieve talk waarin zowel jongeren die pestgedrag vertonen, doelwitten als omstanders worden geprikkeld om zich actief in te zetten voor een positief schoolklimaat en tégen pesten.

Vanuit mijn eigen getuigenis als ex-doelwit en mijn ervaring als jongerencoach laat ik zien wat de soms verregaande gevolgen van pestgedrag kunnen zijn. Verder geef ik alle partijen concrete tips die ze al meteen na de talk kunnen toepassen.

In deze talk komen zowel online als offline pestsituaties aan bod.
 

(+32) 48512 98 47

De Talk

Re-Spect: (zelf)respect en pesten, zowel online als offline

Re - Spect: opnieuw (re) kijken (spectare).
 

  • Nadenken over hoe een "grapje" of een uitspraak zou kunnen aankomen bij de ander.

  • Je bewust worden van de mogelijke gevolgen vóór je jezelf of iemand anders online blootgeeft.

  • Proberen te begrijpen waarom iemand op een bepaalde manier reageert in een situatie.
     

Tijdens deze interactieve voorstelling rond (cyber)pesten, (zelf)respect en sexting laat ik jouw jongeren zien hoe zij actief kunnen bijdragen aan een positief schoolklimaat waarin pesten geen plaats heeft.

Zo bespreken we o.a. het verschil tussen plagen en pesten, maar ook het melden van pestgedrag.

Veel jongeren denken namelijk dat pestgedrag melden geen zin heeft, een mythe die ik graag doorprik! Verder maak ik de jongeren ook bewust van de langdurige gevolgen die pesten heeft voor zowel het doelwit, de persoon die pest én de rest van de klasgroep. 

Maar vergis je niet; Re-Spect is een (hyper)interactieve rollercoaster waarin er meer dan voldoende ruimte is voor een respectvolle lach en dialoog met het publiek. Dus géén saai uurtje luisteren naar een verhaal over pesten, maar een doeltreffende, authentieke talk waar het volledige publiek actief deel van uitmaakt! De jongeren krijgen tijdens de talk voldoende ruimte om al hun vragen te stellen. Op die manier wordt de talk echt hun eigen, maatwerkvoorstelling.

Om dit alles technisch mogelijk te maken, voorzien we in de zaal een catchbox. Dit is een sponsen kubus met daarin een microfoon. Op deze manier kunnen de jongeren de microfoon naar elkaar gooien tijdens de vele interactieve momenten van de talk

Kortom: actie, reactie en interactie!

 
 

Alles op een rijtje:

Wat jouw school van mij krijgt:
​​

  • Een digitale, anonieme leerlingenbevraging. Dankzij deze bevraging weet ik precies waar ik tijdens de talk op moet focussen. Ook geeft het de school een goed beeld van waar/wanneer eventuele pestsituaties zich afspelen.

  • Interactieve talk "Re-Spect" voor de jongeren,*

  • Materiaal voor een klassikale naverwerking o.l.v. de leerkracht,

  • Na de talk ben ik online bereikbaar via diverse kanalen om jongeren die nood hebben aan een babbel te woord te staan.
     

Praktische informatie:​​
 

  • De talk duurt +/- 80 minuten (+klassikale naverwerking)

  • Ideaal voor jongeren in het 1e, 2e of 3e jaar.

  • Maximum 220 jongeren per talk. (meerdere talks op één dag mogelijk)

  • Geen CC of theaterzaal noodzakelijk.

De investering:   
Jouw school is uniek. Daarom werk ik steeds een voorstel uit dat perfect aansluit bij jouw noden en wensen.
De investering is afhankelijk van de grootte van de groep, het aantal talks en de periode waarin we zullen samenwerken. Contacteer me via onderstaand formulier voor een projectvoorstel op maat van jouw school.

 

Voor welk jaar/welke jaren zouden jullie deze talk eventueel willen organiseren?